Cas K

CAS K -Alumna de P5                                                                                         Edat: 4 anys                 

FASE A : CONÈIXER I ANALITZAR LA DEMANDA

Demanda realitzada a l’últim trimestre de P4 per la tutora del grup classe a través d’un full de derivació psicopedagògica.

Contingut de la demanda
“ L’alumna preocupa molt. Mostra moltes dificultats en l’expressió oral i en la comprensió, Potser hi ha un problema de capacitats? Sol·licito valoració”

FASE B : PRIMERS ACORDS AMB MESTRES  i FASE C: REFORMULAR PROBLEMES I OBJECTIUS

Una vegada la Psicopedagoga ha fet la reunió de coordinació del prime trimestre amb la tutora de P5 on s’ha traspassat i analitzat la informació del cas,  s’informa a la tutora que es realitzaran una sèrie de sessions per avaluar a l’alumna.

Informació rellevant en relació al context individual i familiar
- Alumna d’origen Magrebí
- A casa parlen àrab i castellà sens dominar-lo massa
- A casa no semblen conscients de les dificultats de la nena
- Entorn social i familiar poc  estimulatiu.

FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ

Després d’analitzar les característiques del cas la Psicopedagoga decideix avaluar a l’alumna mitjançant un WPPSI.

FASE E : PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA ACORDAT
 FASE F:  COLABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA FEINA

1.      Administració WPSSI:
8ª sessió de pràctiques .Dimecres 24-10-2012 

Es prepara el material per a la sessió d’avaluació i la Piscopedagoga administra el WPPSI a l’alumna. Els resultats obtinguts en els 10 test de la prova són els següents:

VERBALS
INFORMACIÓ
QIV
52
VOCABULARI
SEMBLANCES
COMPRENSIÓ
ARITMÈTICA
MANIPULATIVES
DIBUIX GEOMÈTRIC
QIM
93
FIGURES INCOMPLETES
QUADRATS
CASA D’ANIMALS
LABERINTS











La suma de les puntuacions típiques dels diferents test corresponents a les dues escales indiquen que la capacitat intel·lectual verbal  ( QIV= 52) de l’alumna és significativament inferior a la seva capacitat intel·lectual manipulativa (QIM= 93) . Entre el Quocient d’Intel·ligència Verbal  i el Quocient d’Intel·ligència Manipulatiu existeix una discrepància de 41 punts , i tal i com s’indiquen Cruz,S i Marganto, C “les discrepàncies entre el CIV i el CIM es poden començar a considerar a partir dels 8 punts ( nivell de confiança del 5 per 100)  però és més habitual considerar diferències de 15 punts o més, ja que poden reflectir diferències en l’estil d’aprenentatge i en la capacitat per manejar diferents estímuls.”[1]. Aquesta discrepància ens indica la presència d’un possible trastorn greu del llenguatge.

Per altra banda, cal fer referència a una sèrie d’aspectes de l’alumna que ens han cridat l’atenció durant l’avaluació:

·          Es toca i es tapa contínuament la boca alhora de parlar. Fet que es pot interpretar com a signe de consciència de què hi ha alguna cosa relacionada amb el llenguatge que no va bé.
·          Utilitza de forma sistemàtica números com a resposta a preguntes que cal contestar de forma raonada. Ex: En que s’assemblen la llet i l’aigua? En una,dos , tres, vuit...
·          Repeteix de forma sistemàtica  les últimes paraules de la pregunta per a formar la resposta encara que el significat no sigui coherent. Això ho fa fins hi tot en preguntes molt bàsiques  per a la seva edat.
·          Utilitza els números  per expressar-se però no coneix el seu ordre.
FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE TREBALL SEGUIT
FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ

En vista als resultats obtinguts en el WPPSI es planteja la necessitat de seguir explorant a l’alumne per tal de verificar i delimitar les dificultats que presenta en relació al llenguatge i descartar la presència d’altres dificultats en altres àrees que no ha estat possible explorar mitjançant l’Escala d’intel·ligència de Weschler per a preescolar i primària.
Per tal de dur a terme a aquest objectiu se selecciona el Cuestionario de Madurez Neuropsicológica Infantil (CUMANÍN), un test neuropsicològic que permet conèixer el grau de desenvolupament maduratiu assolit en cadascuna de les àrees explorades i és útil per detectar possibles dificultats en el desenvolupament en edats que,per coincidir en l’inici de l’etapa escolar, són essencials en l’evolució dels nens.

FASE E : PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA ACORDAT
FASE F:  COLABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA FEINA

2.      Administració del CUMANÍN:
10ª sessió de pràctiques .Dimecres 05-11-2012 
Es prepara el material per a la sessió d’avaluació i la Piscopedagoga administra el CUMANÍN a l’alumna. Els resultats obtinguts en les 8 escales principals i les 5 addicionals de la prova  indiquen un desenvolupament maduratiu general molt per sota la mitjana i la presència d’una possible afectació en l’àrea del llenguatge.

FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE TREBALL SEGUIT
FASE H: PLANTEJAR LA CONTINUITAT DEL PROCÉS

En vista als resultats  obtinguts la psicopedagoga sol·licitarà la intervención de l’EAP per tal de trobar un recurs  ( CREDA) adequat per detectar i treballar les dificultats de l’alumna. A més també elabora un full de sol·licitud a exploració oftalmològica i a l’otorrinolaringòleg per tal de descartar problemes visuals i/ o auditius


[1] Cruz, S. y Maganto, C. (2004). Escala de Inteligencia para Preescolar y Primaria © fr Wechsler. En R. Fernández-Ballesteros (Dir.) Evaluación psicológica. Conceptos, métodos y estudio de casos. (CD). Madrid: Pirámide. ISBN: 84-368-1889-X. Depósito Legal: M. 41.446-2004. (pp. 1-5)

No hay comentarios:

Publicar un comentario