CAS G -Alumna que 1r de Primària Edat: 7 anys
FASE A : CONÈIXER I ANALITZAR LA DEMANDA
Demanda realitzada a l’últim trimestre del curs passat de 1r de Primària ( l’alumna és repetidora) per la tutora del grup classe a través d’un full de derivació a l’equip psicopedagògic
Contingut de la demanda
|
“ Al llarg d’aquest curs de primer ha evolucionat molt poc. En l’àrea del llenguatge coneix vocals i algunes consonant. En l’àrea de matemàtiques no coneix tots el números. Tot i el reforç l’evolució no ha estat bona. Mostra motivació. Sol·licito fer proves de capacitats” La tutora destaca dificultats en els següents aspectes: comprensió d’ordres, raonament, lectura, escriptura i matemàtiques. A més també destaca el context familiar de l’alumna com a aspecte preocupant.
|
FASE B : PRIMERS ACORDS AMB MESTRES i FASE C: REFORMULAR PROBLEMES I OBJECTIUS
La Psicopedagoga fa una reunió de coordinació amb la nova tutora de 1r de primària de l’alumna durant el primer trimestre. En aquesta reunió es fa un traspàs d’informació i es posa de manifest que la tutora actual ha apreciat en l’alumne un
Informació rellevant en relació a l’àmbit acadèmic
| |
P3
|
Alumna llesta, tranquil·la que mostra bona relació amb el companys. Se la veu motivada però falta molt a l’escola. Absentisme.
|
P4
|
Els aprenentatges li costen. Falta sovint, els pares argumenten que va al metge. El seu nivell de parla és molt inferior al de la resta de nens de la seva edat. La família és col·laboradora però se li ha de cridar constantment l’atenció per les reiterades faltes d’assistència de l’alumna. Es realitza un full de derivació per exploració mèdica per a revisió a l’otorrino i a l’oftalmòleg ( freqüents maldecaps, s’apropa molt al full...) , però no es té constància de que s’hagi realitzat la exploració.
|
P5
|
Mostra molta predisposició però la dinàmica familiar marca molt el seu estat d’ànim. L’adquisició dels aprenentatges està molt perjudicada per l’absentisme.
No entra en la lectoescriptura. Passa amb un nivell molt baix a primària.
|
1r
|
Presència de faltes d’assistència reiterades. L’evolució en els aprenentatges i concretament en el llenguatge és molt lenta. En l’àrea de matemàtiques no té la mecànica ni la numeració però se’n surt força bé amb els problemes mentals. Fa reforç de lectoescriptura. Es proposa repetició per no haver assolit els objectius mínims.
|
Informació rellevant en relació al context individual i familiar
|
- Té 2 germans més gran escolaritzats al centre.
- Els 3 germans estan en seguiment pels Serveis socials per problemes d’Absentisme
- La família està en seguiment pels Serveis socials per Situació Social desafavorida (SSD)
- La família és d’ètnia gitana
- Mare i pare inestables emocionalment.
|
FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ
Després d’analitzar les característiques del cas la Psicopedagoga decideix avaluar a l’alumne mitjançant el WISC- IV
Tècniques
|
Justificació
|
WISC-IV |
Ens permet obtenir un indicador del nivell maduratiu adquirit de l’alumne que en cap cas pot ser interpretat com a nivell de capacitat final. Tot i així ens permet observar possibles punts forts i dèbils de l’alumne que ens ajudin a explicar les dificultats que presenta en els aprenentatges. Al ser una prova estandaritzada proporciona una mesura objectiva de les capacitats cognitives i permet realitzar comparacions i equivalències amb el grup normatiu que li correspon.
|
FASE E : PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA ACORDAT
FASE F: COL·LABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA FEINA
1. Administració WISC-IV:
11ª sessió de pràctiques .Dimecres 07-11-2012
Es prepara el material per a la sessió d’avaluació i la Piscopedagoga administra el WISC - IV a l’alumne. Els resultats obtinguts en 11 subtests administrats, 10 obligatoris i un optatiu,són els següents:
PD
|
PE
|
Suma
PEscalar
|
PComp.
|
Percentil
| ||
CV
|
SEMBLANCES S
|
2
|
4
|
18
|
78
|
38
|
VOCABULARI V
|
12
|
6
| ||||
COMPRENSIÓ C
|
11
|
8
| ||||
RP
|
CUBS CC
|
9
|
5
|
32
|
103
|
43
|
CONCEPTES Co
|
18
|
15
| ||||
MATRIUS M
|
17
|
12
| ||||
MT
|
DÍGITS D
|
8
|
5
|
10
|
68
|
48
|
LLETRES I NÚMEROS LN
|
6
|
5
| ||||
(ARITMÈTICA) A
|
8
|
4
| ||||
VP
|
CLAUS Cl
|
28
|
6
|
15
|
88
|
47
|
RECERCA DE SÍMBOLS BS
|
22
|
9
| ||||
QI TOTAL
|
75
|
80
|
36
|
Les puntuacions compostes en cadascuna de les escales principals , Comprensió Verbal, Raonament perceptiu, Memòria de Treball i Velocitat de Processament, permeten obtenir un cinquè índex, el Quocient Intel·lectual Total. Aquest ens indica una mesura de posició relativa de l’alumne dins de la població representada pel seu grup normatiu ( el grup format pels nens de la seva edat) en relació al nivell de competència o habilitat cognitiva. El QI total de l’alumne ha resultat ser de 80 i es troba en el promig baix, punt dèbil normatiu. Aquest, tal i com comenten Flanagan i Kaufman [1], es pot interpretar com a una estimació fiable i vàlida de la capacitat del subjecte ja que la diferència entre la puntuació del QI total i les puntuacions compostes obtingudes en les altres quatre escales és menor de 23 punts ( 1,5 desviacions típiques).
Els nens amb trastorns del llenguatge, concretament de la lectura, obtenen millors resultats en aquells subtests que no es basen en el llenguatge com per exemple Cubs (CC) i els pitjors resultats en aquells que requereixen seqüenciació i/o manipulació d’ítems d’informació com, Aritmètica, Dígits i Claus, relacionats amb la memòria de treball (MT) i la velocitat de processament (VP) . En el perfil de puntuacions obtingudes en els diferents subtests s’aprecia un punt fort, conceptes (Co) que avalua el raonament abstracte i l’aptitud de formació de categories, i un punt dèbil, Cubs (Cc)que valora l’orientació espacial que facilita el comportament en relació amb l’ambient. En general el perfil obtingut indica unes capacitats cognitives que freguen el límit del promig baix.
FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE TREBALL SEGUIT
FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ
En vista als resultats obtinguts en les proves en la propera reunió amb la tutora es plantejarà continuar amb el reforç amb la mestra de EE, parlar amb els pares per fomentar el treball a casa tot i que ja se sap que la situació familiar és molt complicada, i finalment fer un seguiment de l’evolució de l’alumna durant els següents trimestres. En cas que l’evolució no sigui favorable s’hauran d’adoptar mesures extraordinàries , com proposar un PI , ja que les mesures ordinàries ja s’han exhaurit.
[1] Flanagan, D.P. y Kaufman, A.S.(2006). Claves para la Evaluación con el WISC-IV. Madrid: TEA Ediciones P.343
No hay comentarios:
Publicar un comentario