Cas F

CAS F -Alumne de 6è de Primària                                                                Edat: 11 anys

FASE A : CONÈIXER I ANALITZAR LA DEMANDA

Demanda realitzada a l’últim trimestre de 5è de Primària per la tutora del grup classe a través d’un full de derivació a l’equip psicopedagògic

Contingut de la demanda
“ Preocupa la seva velocitat lectora, és molt lent, i s’entrebanca. Fa moltes faltes ortogràfiques i manca molta pràctica. Sol·licito una observació per valorar un possible trastorn del llenguatge” La tutora destaca dificultats en els següents aspectes: lectura i escriptura, actitud i comportament.

FASE B : PRIMERS ACORDS AMB MESTRES  i FASE C: REFORMULAR PROBLEMES I OBJECTIUS

La Psicopedagoga fa una reunió de coordinació amb la nova tutora de 6è de l’alumne durant el primer trimestre. En aquesta reunió es fa un traspàs d’informació i es posa de manifest que la tutora actual ha apreciat en l’alumne un retard en el nivell d’adquisició d’aprenentatges relacionats amb la lectura i l’escriptura. S’acorda que es realitzaran una sèrie de sessions per avaluar a l’alumne però prèviament la tutora haurà de demanar el consentiment als pares i a l’alumne. Una vegada s’hagi fet es procedirà a realitzar l’avaluació.

Informació rellevant en relació a l’àmbit acadèmic
P3

Es realitza un full de derivació a l’equip psicopedagògic . El contingut de la demanda es centra en la manca de límits i l’agressivitat de l’alumne i la incapacitat dels pares per a fer front a la situació. Explícitament la tutora de l’alumne de P3 sol·licita: “ Observar al nen a l’aula i donar pautes als pares i a la tutora en relació a l’actitud general de l’alumne, l’estat d’ànim i la relació amb els companys i els adults.  *Aquesta demanda és acceptada i es duen a terme els procediments i tasques per a satisfer-la
P5
S’aprecia una millora en relació als aspectes que preocupaven tot i que contínua tenint el caràcter fort. Es realitza una valoració logopèdica ( logopeda del centre) que mostra resultats normals i una evolució favorable en relació al desenvolupament del llenguatge.
2n
Es detecten dificultats en l’adquisició de la lectoescriptura
4rt
S’aprecien problemes d’ortografia i lectura. L’alumne està poc motivat, fa el mínim i es distreu
S’aprecia una lleugera millora en relació als aprenentatges al 3r trimestre. Tot i així  l’evolució és molt lenta

Informació rellevant en relació al context individual i familiar
- És el fill petit d’una família nombrosa
- Els pares el defineixen com un nen difícil i refereixen que no saben a vegades com tractar-lo.
- No té adquirits uns  hàbits d’estudi a casa.
- És un noi introvertit i poc expressiu.

FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ

Després d’analitzar les característiques del cas la Psicopedagoga decideix avaluar a l’alumne mitjançant dues proves : el WISC- IV  i el TALEC.

Tècniques
Justificació
WISC-IV
Ens permet obtenir un indicador del nivell maduratiu adquirit de l’alumne que en cap cas pot ser interpretat com a nivell de capacitat final. Tot i així ens permet observar possibles  punts forts i dèbils de l’alumne que ens ajudin a explicar les dificultats que presenta en els aprenentatges. Al ser una prova estandaritzada proporciona una mesura objectiva de les capacitats cognitives i permet realitzar comparacions i equivalències amb el grup normatiu que li correspon.
TALEC
Per tal d’avaluar la lectoescriptura s’ha seleccionat aquesta prova curricular. El TALEC ens permet determinar els nivell de la lectura i escriptura de l’alumne i posicionar-lo en relació al nivell general que li correspondria en funció de la seva edat.  A més, també permet discriminar punts forts i dèbils de l’alumne.  Tot i que l’alumne per edat ja no entraria dins del rang d’avaluació d’aquesta prova ( recordem que arriba a un nivell de 4t de primària) al tractar-se d’un alumne que se’ns ha derivat per suposades dificultats en la lectura és d’esperar que el seu nivell sigui inferior al que li pertocaria per edat .Si el nivell de l’alumne és igual o superior a dos cursos per sota del que li pertocaria les dificultats es consideren significatives.


FASE E : PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA ACORDAT
 FASE F:  COL·LABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA FEINA

1.      Administració WISC-IV:
11ª sessió de pràctiques. Dimecres 07-11-2012 

Es prepara el material per a la sessió d’avaluació i la Piscopedagoga administra el WISC - IV a l’alumne. Els resultats obtinguts en 11 subtests administrats, 10 obligatoris i un optatiu,són els següents:



PD
PE
Suma
PEscalar
PComp.
Percentil
CV
SEMBLANCES                     S
19
9
27
95
38
VOCABULARI                     V
38
10
COMPRENSIÓ                    C
19
8
RP
CUBS                                 CC
31
9
29
97
43
CONCEPTES                     Co
20
12
MATRIUS                          M
19
8
MT
DÍGITS                                D
15
10
20
99
48
LLETRES I NÚMEROS     LN
17
10
(ARITMÈTICA)                   A
26
14
VP
CLAUS                                Cl
47
9
19
99
47
RECERCA DE SÍMBOLS   BS
26
10


QI TOTAL
95
95
36

















Les puntuacions compostes en cadascuna de les escales principals , Comprensió Verbal, Raonament perceptiu, Memòria de Treball i Velocitat de Processament, permeten obtenir un cinquè índex, el Quocient Intel·lectual Total. Aquest ens indica una mesura de posició relativa de l’alumne dins de la població representada pel seu grup normatiu ( el grup format pels nens de la seva edat) en relació al nivell de competència o habilitat cognitiva. El QI  total de l’alumne ha resultat ser de 95 i es troba en el promig, dins dels límits. Aquest, tal i com comenten Flanagan i Kaufman [1], es pot interpretar com a una estimació fiable i vàlida de la capacitat del subjecte ja que la diferència entre la puntuació del  QI total i les puntuacions compostes obtingudes en les altres quatre escales és menor de 23 punts ( 1,5 desviacions típiques).

Els nens amb trastorns del llenguatge, concretament de la lectura, obtenen millors resultats en aquells subtests que no es basen en el llenguatge com per exemple Cubs (CC) i els pitjors resultats en aquells que requereixen seqüenciació i/o manipulació d’ítems d’informació com, Aritmètica, Dígits i Claus, relacionats amb la memòria de treball  (MT) i la velocitat de processament (VP) . El perfil de puntuacions obtingudes en els diferents subtests no indica la presència de dificultats significatives en les capacitats associades al llenguatge ja que  l’alumne presenta un perfil molt homogeni en el que tots els índexs es troben en el promig dins els límits.

2.      TALEC
12ª sessió de pràctiques .Dilluns 12-11-2012 

Es prepara el material per a la sessió d’avaluació i la Piscopedagoga administra el TALEC a l’alumne. La valoració global en relació als resultats obtinguts en les proves de lectura indiquen:

·          En la lectura de lletres:castellanització del so “c” en català.
·          En la lectura de síl·labes: cap error
·          En la lectura de paraules: una rotació b/d
·          En la lectura del text: cinc substitucions de paraules, probablement per manca d’atenció ( vol córrer molt)
·          Comprensió: Equivalent  a un nivell de quart.
.
La valoració global en relació als resultats obtinguts en les proves d’escriptura indiquen:

·          En la còpia: cap error
·          En el dictat: errors en la ortografia natural ( unions i separacions) i errors en l’ortografia arbitrària.
·          En la redacció: errors gramaticals sistemàtics ( no posa punts, no inicia amb majúscula després de punt) i errors d’ortografia arbitrària


Els resultats del TALEC indiquen que l’alumne no té assolit un nivell adequat per la seva edat, sobretot pel que fa a l’escriptura, en molts casos es troba a un nivell equivalent a 4rt de Primària. Les dificultats detectades no tenen l’aparença d’un trastorn específic del llenguatge.

FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE TREBALL SEGUIT
FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ

·        Reunió amb la tutora
En aquesta reunió la psicopedagoga exposa els resultats obtinguts en el transcurs del procés d’avaluació i recomana, per una banda, realitzar una derivació a exploració oftalmològica, per descartar anomalies visuals que dificultin els processos de lectoescriptura, i ,per altra banda, proposar als pares una reeducació externa de la llengua escrita.


[1] Flanagan, D.P. y Kaufman, A.S.(2006). Claves para la Evaluación con el WISC-IV. Madrid: TEA Ediciones P.343

No hay comentarios:

Publicar un comentario