CAS E -Alumne de 2n de Primària Edat: 7 anys
FASE A : CONÈIXER I ANALITZAR LA DEMANDA
Demanda realitzada al 3r trimestre del passat curs de 1r de Primària per la tutora del grup classe a través d’un full de derivació psicopedagògica.
Contingut de la demanda
|
L’alumne és un nen que li costa molt estar tranquil a classe, constantment es mou i li costa molt concentrar-se això ha fet que no evolucioni prou satisfactòriament. Sol·licitaria fer proves de capacitats i de TDAH”. La tutora destaca dificultats en els següents aspectes: atenció concentració, lectura i escriptura. A més també manifesta preocupació per aspectes com: l’actitud i el comportament i la parla.
|
FASE B : PRIMERS ACORDS AMB MESTRES
La Psicopedagoga fa una reunió de coordinació amb la tutora de 2n de primària de l’alumne durant el primer trimestre. En aquesta reunió la Psicopedagoga informa que a finals del curs passat la tutora de l’alumne va realitzar un full de derivació psicopedagògica per tal d’avaluar a l’alumne en relació a la problemàtica de l’alumne.
Informació rellevant en relació a l’àmbit acadèmic
| |
P3
|
Sembla estar absent, al seu món, no es comunica massa amb els companys. Bon domini grafomotriu. Sobreprotegit pels pares, immadur. Insegur, li costa mantenir l’atenció. Es donen pautes als pares perquè se l’estimuli més a casa.
Es detecten dificultats en la parla, no se l’entén, fa ecolàlies ( repeteix sistemàticament el que diu la mestra i els companys). Se l’inclou en un grup d’ajut psicomotriu dins del centre.
|
P4
|
Es sol·licita una exploració logopèdica per avaluar les dificultats en la parla. Es fa un full d’exploració mèdica a l’otorrino per tal de fer proves d’audició i radiografies per comprovar que no existeix cap anomalia en els òrgans fonoarticulatoris .
Finalitza l’ajut psicomotriu, s’aprecia una evolució positiva en el control del cos i en les relacions amb els companys i disminueix la inseguretat .
Els resultats de l’exploració de l’otorrino indiquen una pèrdua del 40% en l’audiciós (greu). L’alumne és operat de drenatges i carnots.
Durant l’últim trimestre s’aprecia una bona evolució en els aprenentatges i en l’autonomia, però continua dispers i absent en moltes ocasions.
|
P5
|
Es realitza un nou full de derivació en vista a que s’han descartat totes les causes físiques i les dificultats en el llenguatge persisteixen. S’inicia intervenció amb la logopeda al centre, es recomanen pautes familiars i intervenció logopèdica externa.
|
1r
|
Les dificultats d’aprenentatge persisteixen tot i que ha evolucionat molt. Els problemes de parla i d’atenció persisiteixen. La tutora realitza un full de derivació a l’equip psicopedagògic amb sospites de que l’alumne presenti simptomatologia pròpia del TDAH.
|
FASE D : ELABORAR UN PLA D’ACTUACIÓ
Després d’analitzar les característiques del cas la Psicopedagoga decideix avaluar a l’alumne mitjançant les següents tècniques: l’observació a l’aula, el WISC- IV, el BASC, l’EDAH , i el TALEC.
Tècniques
|
Justificació
|
WISC-IV |
Ens permet obtenir un indicador del nivell maduratiu adquirit de l’alumne que en cap cas pot ser interpretat com a nivell de capacitat final. Tot i així ens permet observar possibles punts forts i dèbils de l’alumne que ens ajudin a explicar les dificultats que presenta en els aprenentatges. Al ser una prova estandaritzada proporciona una mesura objectiva de les capacitats cognitives i permet realitzar comparacions i equivalències amb el grup normatiu que li correspon.
|
BASC T-2 |
La personalitat i el comportament de l’alumne són aspectes a tenir en compte en qualsevol procés d’avaluació. El BASC és una prova estandaritzada multidimensional ja que mesura nombrosos aspectes del comportament i la personalitat , incloent dimensions tant positives (adaptatives) com negatives ( clíniques). A més permet obtenir aquesta informació des de diferents punts de vista: del mateix alumne (autoinforme), dels pares de l’alumne (P) i dels tutors (T). En aquest cas s’opta únicament pel format tutor.
|
EDAH |
Donat el fet que a la demanda la tutora feia al·lusió a possible simptomatologia del TDAH es selecciona aquest instrument per la seva fiabilitat, fàcil comprensió i mínima inversió de temps i recursos. L’EDAH és una prova estandaritzada que permet avaluar simptomatologia pròpia del TDAH recollint informació sobre la conducta habitual de l’alumne a l’escola.
|
TALEC |
Per tal d’avaluar la lectoescriptura s’ha seleccionat aquesta prova curricular. El TALEC ens permet determinar els nivell de la lectura i escriptura de l’alumne i posicionar-lo en relació al nivell general que li correspondria en funció de la seva edat. A més, també permet discriminar punts forts i dèbils de l’alumne. Tal i com indica el manual d’administració del TALEC , com que ens trobem al primer trimestre del curs encara correspon passar els subtest de nivell I , equivalents a 1r de primària.
|
FASE E: PARTICIPAR EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PLA ACORDAT
FASE F: COL·LABORAR EN EL DESENVOLUPAMENT DE LA FEINA
1. Administració del TALEC
7ª sessió de pràctiques .Dilluns 22-10-2012
La valoració global en relació als resultats obtinguts en les proves de lectura indiquen:
· En la lectura de lletres: errors de no lectura i substitucions. Es troba en un nivell de I
· En la lectura de síl·labes: errors e lletreig, repetició, substitucions i rotacions. Es troba en un nivell de I en un centil baix.
· En la lectura de paraules: errors de lletreig, substitucions i una rotació. Es troba en un nivell de I en un centil baix.
· En la lectura del text: errors de substitucions i rectificacions. Es troba en un nivell de I en un centil baix.
· Comprensió: Es troba en un nivell de primer en un centil baix.
La valoració global en relació als resultats obtinguts en les proves d’escriptura indiquen:
· En la còpia: errors de substitució, omissió i adició. Es troba en un nivell de I en la mitjana.
· En el dictat: errors d’ortografia natural. Nivell de I en la mitjana. Errors d’ortografia arbitrària. Nivell de I en un centil baix.
· En la redacció: No hi ha cap error, el nombre d’oracions és molt reduït. ( 2 línies)
L’alumne presenta moltes dificultats per descodificar. S’acompanya amb el dit i tapa paraules. S’aprecia lletreig generalitzat, rotacions sistemàtiques entre b/d, nivell d’atenció baix i poc contacte ocular. En la prova de comprensió diu que no entén res. Sembla que utilitza les lletres com a símbols i s’aprecia direccionalitat invertida de o i e. Pel que fa a l’actitud es mostra desorientat, desinhibit i infantilitzat
2. Administració WISC-IV:
9ª sessió de pràctiques. Dimecres 29-10-
Es prepara el material per a la sessió d’avaluació i la Piscopedagoga administra el WISC - IV a l’alumne. Els resultats obtinguts en 11 subtests administrats, 10 obligatoris i un optatiu, són els següents:
PD
|
PE
|
Suma
PEscalar
|
PComp.
|
Percentil
| ||
CV
|
SEMBLANCES S
|
5
|
7
|
26
|
93
|
32
|
VOCABULARI V
|
19
|
10
| ||||
COMPRENSIÓ C
|
10
|
9
| ||||
RP
|
CUBS CC
|
27
|
14
|
43
|
127
|
96
|
CONCEPTES Co
|
13
|
13
| ||||
MATRIUS M
|
19
|
16
| ||||
MT
|
DÍGITS D
|
19
|
9
|
18
|
93
|
33
|
LLETRES I NÚMEROS LN
|
8
|
9
| ||||
(ARITMÈTICA) A
|
15
|
12
| ||||
VP
|
CLAUS Cl
|
37
|
9
|
17
|
93
|
33
|
RECERCA DE SÍMBOLS BS
|
17
|
8
| ||||
QI TOTAL
|
104
|
102
|
54
|
Les puntuacions compostes en cadascuna de les escales principals , Comprensió Verbal, Raonament perceptiu, Memòria de Treball i Velocitat de Processament, permeten obtenir un cinquè índex, el Quocient Intel·lectual Total. Aquest ens indica una mesura de posició relativa de l’alumne dins de la població representada pel seu grup normatiu ( el grup format pels nens de la seva edat) en relació al nivell de competència o habilitat cognitiva. El QI total de l’alumne ha resultat ser de 102 i es troba en el Promig, dins dels límits. Aquest, tal i com comenten Flanagan i Kaufman [1], no es podria interpretar com a una estimació totalment fiable i vàlida de la capacitat del subjecte ja que la diferència entre la puntuació del QI total i les puntuacions compostes obtingudes en les altres quatre escales és major de 23 punts ( 1,5 desviacions típiques). Entre el QI total (102) i l’escala Raonament perceptiu (127) existeixen 25 punt de diferència.
Normalment els subjectes que presenten TDAH mostren punts forts en les àrees de Comprensió verbal i de Raonament perceptiu i punts dèbils en els tests d’Aritmètica (A), Animals (An) i Claus (Cl). Aquests test avaluen les àrees de Memòria de treball i Velocitat de processament i posen especial èmfasis en la capacitat d’atenció, concentració i velocitat de processament de la informació, capacitats alterades en els individus amb TDAH. Els resultats obtinguts per l’alumne mostren unes puntuacions compostes molt homogènies que se situen en el promig, dins dels límits, en les escales Comprensió verbal, Memòria de treball i velocitat de processament, i una puntuació situada en el promig, punt fort normatiu en l’escala Raonament perceptiu. Els resultats obtinguts doncs no dibuixen un perfíl de puntuacions propi d’un subjecte amb TDAH, tot i així, l’actitud i el comportament de l’alumne durant l’avaluació - poc contacte ocular, dispersió, manca d’atenció – fa pensar en l’existència de problemes atencionals.
3. EDAH tutors
Una vegada la tutora actual de l’alumne amb ajuda de la tutora del curs passat ha respost l’Escala d’Avaluació del Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat es procedeix a la correcció. Els resultats obtinguts en les diferents escales es mostren a continuació.
Escala
|
Centil
|
+/-
|
HIPERACTIVITAT |
85
|
Negatiu
|
DÈFICIT D’ATENCIÓ |
99
|
Positiu
|
TRASTORN DE CONDUCTA |
65
|
Negatiu
|
HIPERACTIVITAT + DÈFICIT D’ATENCIÓ |
80
|
Negatiu
|
Els resultats obtinguts en les diferents escales indiquen la manifestació significativa en l’alumne d’un dels símptomes nuclears del TDAH, el dèficit d’atenció.
4. BASC T-2
Els resultats obtinguts mostren puntuacions elevades en les següents escales i dimensions.
Pt
| ||
ESCALES CLÍNIQUES | Problemes d’atenció |
74
|
Problemes d’aprenentatge |
74
| |
Ansietat |
74
| |
DIMENSIONS GLOBALS | Problemes escolars |
75
|
Pel que fa a les escales clíniques que avaluen conductes desadaptatives s’observen puntuacions elevades en l’escala:Problemes d’atenció que avalua la tendència a distreure’s fàcilment i la capacitat de concentració momentània; Problemes d’aprenentatge que determina la presència de dificultats en l’estudi, concretament en la comprensió o realització de les tasques escolars; i ,Ansietat que marca la tendència a estar nerviós, amb por i preocupat per problemes reals o imaginaris.
Els resultats obtinguts en les diferents proves constaten la presència de dificultats en el llenguatge i problemes en la capacitat d’atenció, tot i així, en els resultats obtinguts en l’EDAH no es manifesten tots els símptomes nuclears propis d’un TDAH.
FASE G : AVALUAR EL PROCÉS DE TREBALL SEGUIT
FASE H: PLANTEJAR LA CONTINUÏTAT DEL PROCÉS
· Traspàs d’informació a la logopeda externa que porta el cas ( via telefònica)
La psicopedagoga del centre es posa en contacte amb la professional externa per tal d’informar-la dels resultats obtinguts en el procés d’avaluació. La professional externa fins al moment únicament ha fet intervenció en relació a la parla. Es proposa realitzar intervenció en la lectoescriptura.
· Entrevista amb la mare de l’alumne ( tutora i psicopedagoga)
En l’entrevista s’informa a la mare dels resultats obtinguts en el procés d’avlaluació: es destaquen les capacitats normals, la presència d’indicadors de dèficit d’atenció, la constatació de dificultats en la lectescriptura, i la bona evolució respecte el curs passat.
Es proposa la derivació a exploració oftalmològica per descartar possibles dèficits visuals, i la derivació externa a un equip multidisciplinar per tal de realitzar un diagnòstic diferencial del TDAH.
[1] Flanagan, D.P. y Kaufman, A.S.(2006). Claves para la Evaluación con el WISC-IV. Madrid: TEA Ediciones P.343
No hay comentarios:
Publicar un comentario